Meny

Sadelstolar, Sittbollar & Balansstolar

Läs mer om
per sida
Visning
 12 varianter
olika färger och sitsmekanismer
  • Höj och sänkbar
  • Olika sätesmekanismer
  • Exklusivt tyg
 32 varianter
tyg eller konstläder, med eller utan ryggstöd
  • Höj och sänkbar
  • Olika sätesmekanismer
  • Ergonomisk
 varianter
luftkudde, klädd i konstläder eller tyg, flera färger
  • Höj och sänkbar
  • Luftkudde
  • Ergonomisk
 varianter
i konstläder eller tyg, flera färger
  • Höj och sänkbar
  • Roterbart ryggstöd
  • Ergonomisk
 14 varianter
med pump, i tyg, konstläder eller ull-klädsel
  • Tränar kroppen
  • Låg vikt
  • Tvättbar klädsel
 varianter
i olika färger
  • Höj och sänkbar
  • Tränar kroppen
  • Modern
justerbar höjd 660-900 mm, svart sits
  • Höj och sänkbar
  • Tränar kroppen
  • Ergonomisk
justerbar höjd 635-890 mm, svart sits
justerbar höjd 470-970 mm, svart sits
  • Enkel att ta med
  • Även för utomhusbruk
  • Bärväska medföljer
 varianter
med ställbar sitsbredd
  • Höj och sänkbar
  • Minskar tryck på bäckenbotten
  • Ställbar sitsbredd
 varianter
skapar micropauser
  • Kräver inga installationer eller anslutningar
  • Effektiviserar arbetet och förbättrar koncentrationen
  • Unik produkt på marknaden

Sadelstolar, Sittbollar & Balansstolar

Många arbetsplatser byter ut eller kompletterar sina kontorsstolar med en sadelstol, balansstol, sittboll eller balanspall. Med en ergonomisk sittboll eller sadelstol kan man skapa ett aktivt sittande på kontoret och öka välbefinnandet enkelt. Du får en aktivare vardag, skapar förutsättningarna för en bättre hälsa och får en starkare kropp, allt med hjälp av en sadelstol, balansstol eller sittboll. Vi på Gerdmans har ett brett utbud av ergonomisk pilatesstol, ståstöd eller andra typer av hjälpmedel, tillsammans bygger vi bättre arbetsplatser!

Fördelar med ett aktivt sittande

Ett aktivt sittande på ditt kontor har en uppsjö med fördelar för din hälsa. Du får en bättre hållning på överkroppen samtidigt som du tränar upp bålmuskulaturen, vilket skapar en bättre sittställning. När du aktiverar dina muskler kommer du förbränna mer energi vilket ger dig en högre kaloriförbrukning samt att du får igång blodcirkulationen i kroppen. Genom uppbyggnationen av muskulatur förebygger du enkelt ryggbesvär och andra liknande problem med din rygg, vilket kommer ge dig hälsofördelar under längre tid. Att kunna få en förbättrad hållning, förbättrad muskulatur och ökar blodcirkulation är bara en del av fördelarna du kan se med ett aktivt sittande på ditt kontor!

Olika typer av ergonomiska stolar

Så vad finns det för olika lösningar på stolar för ett aktivt sittande? Vad skiljer dem åt och vilken bör man välja? En sadelstol är en vanlig lösning på de flesta kontor för ett ergonomiskt sittande. En sadelstol skapar en sittställning som kallas för ”ryttarställning”, där man sitter brett med benen och lägger tyngden av överkroppen på bäckenet. En sadelstol uppmanar till en rak sittställning vilket gör det svårare att sjunka ihop med ryggen. Oftast kommer en sadelstol med hjul under vilket gör den enkel att förflytta och en gaspelare i mitten, vilket gör att man kan anpassa stolen enkelt beroende på vem som ska använda den.

En balansstol skapar ett aktivt sittande genom att inte ha en fast sittställning på samma sätt som en sadelstol har. Genom att göra sitsen rörlig skapas ett aktivt sittande som gör att man måste balansera mot med kroppen, vilket aktiverar musklerna i kroppen. Genom att aktivera dina muskler stärker du upp bålen vilket gör att du med tiden kommer få en bättre hållning. En sittboll fungerar på samma sätt som en balansstol, där man istället får en skönare sits att sitta på. En sittboll blir mjukare och bekvämare att sitta på för en del användare under längre perioder. Vår sittboll VLUV kommer med ett smidigt bärhandtag som gör att det är enkelt att förflytta bollen mellan olika skrivbord. En balanspall funkar även på samma sätt som en balansstol och en sittboll. Oftast används en balanspall mer för tillfälliga sittlösningar, för kortare möten eller liknande där man inte använder balanspallen hela dagen.

Fyra tips att tänka på vid aktivt sittande

Första tipset är att börja försiktigt när du börjar använda din sadelstol, balansstol, sittboll eller balanspall. Börja med att använda din sadelstol, balansstol, sittboll eller balanspall 30-60 minuter om dagen, och öka användandet mer och mer när du börjar känna du klarar av det. Tips nummer två är att variera din sittposition under dagen. Varva gärna mellan att stå och att sitta under din arbetsdag, det är ok att gå från en kontorsstol till en sadelstol till att stå upp för att sitta ner igen. Det skapar energi och ökar din blodcirkulation, vilket ger dig mer energi under dagen. Tips nummer tre är att stretcha efter din arbetsdag. I början när du börjar använda din sadelstol, balansstol, balanspall eller sittboll är det lätt hänt att du får träningsvärk. Glöm inte att stretcha i slutet av dagen eller under dagen för att undvika problem. Tips nummer fyra är att försöka sitta aktivt överallt. När du väl har börjat få in vanan att sitta aktivt under arbetsdagen, börja använda det även i ditt privatliv! Genom att försöka leta efter aktivt sittande kommer du få en bättre hållning, mer energi och en bättre livsstil!

Har du frågor eller funderingar?

Är du osäker på vilken typ av balansstol, sadelstol, balanspall eller sittboll som passar för just din verksamhet? Tveka inte att kontakta oss på Gerdmans, du kan nå oss via telefon, chatt eller mail. Vi hjälper dig mer än gärna med dina frågor! Vi har alltid 7 års garanti och fri frakt, oberoende vad du köper för produkt. Vi har även 30 dagars fri returrätt på alla köp, och kan skicka det mesta från vårt lager inom 24 timmar.

Har du inte hittat vad du letar efter? Vi har möjligheten att få fram fler alternativ än vad vi visar på vår hemsida, det är bara att fråga!