Meny

Köpvillkor

 

Handla ”BÄTTRE ARBETSPLATSER” på Gerdmans

Vi har haft förmånen att få skapa bättre arbetsplatser hos hundra tusentals kunder i norden under vår drygt 70 åriga historia. Vi är tacksamma över att få arbeta med företag i alla storlekar och former!

Hos Gerdmans beställer du via någon av våra kanaler: Butiken på webben, e-post, telefon eller via din egen inköpsportal*. Gäller det större affärer eller projekt kommer vi gärna och gör ett personligt besök för att hjälpa dig med planering och vägledning.

Gerdmans är ett nordiskt företag som via distanshandel säljer varor till företag och konsumenter (gäller endast personer över 18 år) i norden. För att handla gör du det enklast via någon av våra hemsidor i norden - Sverige: gerdmans.se, Norge: gerdmans.no, Danmark: gerdmans.dk eller Finland: gerdmans.fi

Vi reserverar oss för utgående varor. Vi förbehåller oss rätten till produkt- och konstruktionsförändringar samt för fel utom vår kontroll. I våra tryckta säljkanaler (katalog, flyer m.m.) reserverar vi oss för eventuella tryckfel.

 

Gerdmans Inredningar AB

Postadress: Box 94, 285 22 MARKARYD

Org. Nr: 556318-2632

 

ÄRLIGA PRISER & BETALSÄTT

Priser

Ärlighet är viktigt för oss. Det vill vi att du som kund ska märka. De priser du ser i katalogen och på vår hemsida är de priser som gäller. Du behöver alltså inte betala några frakt- eller emballageavgifter, oavsett orderstorlek. Våra priser anges i svenska kronor (SEK) exklusive moms. Priserna gäller tills vidare  / Priser gäller tom. xxxx-xx-xx

För produkter som ingår i olika kampanjer gäller priserna under aktuell kampanjperiod. Gerdmans har rätt att justera priser på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. höjda skatter, valutaförändringar etc.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.

Offert - Vi offererar gärna enligt önskemål. Vänligen kontakta vår kundservice.

Faktura

I alla våra kanaler kan juridisk person (såsom företag, offentlig förvaltning etc.) välja att betala mot faktura. Vid ansökan om faktura görs en sedvanlig kreditupplysning. Denna kan innebära att vi kräver förskottsbetalning. Fakturan skickas separat från försändelsen till registrerad fakturaadress och skall vara betald inom 20 dagar.

Vid dröjsmål med betalning utgår dröjsmålsränta motsvarande vid varje tid gällande referensränta +8%. Påminnelseavgift debiteras.

Vi värnar om miljön och önskar gärna att sända en PDF-faktura till er mailadress. Detta registrerar du enkelt i samband med din beställning.

Kortbetalning

I vår e-handel har du möjlighet att betala med kort. Du kan betala med korttyperna VISA eller Mastercard. Efter att du har bekräftat ditt köp i kassan får du ange dina kortuppgifter inklusive din CVC – kod. Transaktionen sker med SSL-kryptering vilket innebär att ingen obehörig kan se dina uppgifter. Transaktionen hanteras av DIBS by Nets. Vår hemsida uppfyller kraven PCI DSS samt 3D Secure. Gerdmans Inredningar AB har då inte tillgång till dina kortuppgifter och kan heller inte lagra dessa. Vi accepterar inte utländska bankkort.

 

FRI FRAKT, LEVERANSTID & LEVERANSVILLKOR

Fraktfritt

Alla produkter levereras fraktfritt till angiven leveransadress i gatuplan inom Sverige. Ingen kostnad tillkommer, vare sig för frakt eller för emballage. Eventuell inbärning betalas av köparen.

Leveranstid

Stor del av sortimentet finns på vårt stora lager och kan skickas inom 24 timmar. Leverans sker vardagar kl. 07:00 – 16:00 och kan endast ske till fysisk adress (ej boxadresser). Du kan se aktuell leveranstid angiven vid varje produkt på vår webb, i våra trycksaker markerar vi de artiklar som skickas från oss inom 24 timmar. Har du ytterligare frågor gällande leveranstid kontakta kundtjänst eller se orderbekräftelse.

Leveransvillkor

Vi levererar FRAKTFRITT och tillämpar Incoterms 2010, våra fraktvillkor följer Delivery at place (DAP). Transport- och emballagekostnader ingår i priset. Vi levererar till angiven leveransadress i gatuplanet inom Sverige. Eventuell kostnad för inbärning betalas av köparen. Allmänna leveransbestämmelser, NL 01, tillämpas.

Om leverans inte kan ske som planerat på grund av hinder hos kunden, kommer leveransen gå tillbaka till vår speditör och de kontaktar dig för att komma överens om ett nytt utkörningstillfälle. I dessa fall kommer en utkörningskostnad debiteras. Om sändningen ej har kunnat levereras inom 3 dagar efter första försök tillkommer en terminalkostnad tills dess att leveransen har levererats. Efter 15 dagar returneras sändningen till Gerdmans Inredningar AB.

Att tänka på vid leverans:

  •        Se till att det finns någon som tar emot varorna när de anländer.
  •        Meddela om det finns särskilda restriktioner mot fordonstrafik/hinder för framkomlighet vid leveransadressen.
  •        Vid större leveranser kan det behövas tillgång till truck alt. lastbrygga vid lossning, om detta saknas kontakta vår kundservice för att säkerställa att godset går med bil som har bakgavellift.
  •        Tänk på att varan/varorna går att bära in utan risk för skada på person eller egendom vid köp av tilläggstjänst inbärning.

Transportskador & felexpediering

Företag/Juridisk person: Vid synlig skada på emballaget vid leveranstillfället måste detta anges till vår speditörs chaufför och på fraktsedel/handdator innan försändelsen kvitteras. För att reklamationen mot transportbolaget ska kunna hanteras korrekt måste du ta en bild samt spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen.

Om produkten har blivit skadad under transporten, dvs. dold skada, ska det anmälas omgående till vår kundservice dock senast inom 7 dagar efter mottagen försändelse. Vid anmälan behöver vi en bild på skadan både på emballage och produkt. Vi kommer att ordna med en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt.

Privatperson/Konsument: Om produkten är fraktskadad vid leveranstillfället, ber vi dig att anmäla det omgående till vår kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan behöver vi anmäla transportskadan till vår speditör inom 7 dagar. Vi behöver därför ha in din anmälan på skadan inom denna tid.

Vi kommer att ordna med en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt.

Om fraktskadan är synlig på det yttre emballaget är det viktigt att du anger det till chauffören och på fraktsedeln innan du kvitterar försändelsen. För att vår reklamation mot transportbolaget ska kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen.

Force Majeure

Gerdmans Inredningar AB är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, naturkatastrof, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar Gerdmans fullgörande i sådan grad att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

 

ÖVRIGA TJÄNSTER

SMS/Telefonavisering

Behöver du tid att planera in mottagandet av din leverans? Boka avisering. Det innebär att du mottar ett sms/samtal 1-3 dagar före leveranstillfället med mer detaljerad information om när exakt leveransen kommer ske. Det är viktigt att du uppgivit ett telefonnummer där transportören kan nå dig måndag - fredag. Denna tjänst kostar 130 kr och bokas i samband med att du lägger din order.

Tidslossning

Tidslossning kan i vissa fall köpas som en tilläggstjänst. Det innebär att du som kund kan boka exakt tid när leveransen ska ske, inom 1 timma. Chauffören kontaktar inte dig i samband med leverans om du beställt denna tjänst. Kontakta kundservice för mer information och prisuppgift. Tjänsten går att kombinera med de övriga tillgängstjänsterna.

Inbärning

Samtliga leveranser från Gerdmans är standardleveranser. Det innebär att de levereras till gatuplan. Önskar du få godset inburet kan du beställa det som en tilläggstjänst. Godset levereras då inburet till angiven plats. Kontakta vår kundservice för bokning och prisuppgift för denna tjänst.

Montering

Behöver du hjälp med montering så har Gerdmans ett nätverk med montörer runt om i landet som kan vara behjälpliga för montering av din beställning hos oss. Kontakt vår kundservice för bokning och prisuppgift.

 

RETURRÄTT & ÅTERBETALNING

Returrätt

Du har alltid rätt att inom 30 dagar returnera en produkt som du inte är nöjd med. Godset får inte vara skadat och måste skickas tillbaka i originalförpackning. Kontakta vår kundservice för mer info.

Du har rätt att öppna förpackningen och undersöka varan i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den. Om du väljer att ångra ditt köp och returnera varan måste den vara i oförändrat skick. Om varan är undersökt mer än vad som anses tillräckligt och/eller att varan är skadad har vi rätt att göra en värdeminskning på upp till 100%. Alla eventuella tillbehör, instruktionsböcker, etc. måste finnas med i returen. Tänk på att emballera varan väl, då du bär ansvaret för returen till oss. Originalförpackningen är alltid det bästa skyddet.

Ångerrätten gäller inte i följande fall:

-        Måttbeställda mattor

-        Specialframtagna produkter, produkter som inte ingår i vårt ordinarie sortiment.

-        Vid köp av större kvantiteter, eller produkter till ett större belopp, gäller returrätten endast om du först beställt ett varuprov. Returrätten gäller då endast varuprovet.

Returinformation

Kontakta vår kundservice, reklamation@gerdmans.se för att meddela att du avser göra en retur samt för att få returfraktsedel utskickad. Returen ska ske inom 30 dagar efter mottagen leverans. Ytterligare instruktioner kring hur du går tillväga är inkluderat i mailet med returfraktsedeln. Du som kund står för returfrakten. Kostnaden för varan kommer att krediteras.

Tänk på att du står för ev. skada på produkten i samband med att den fraktas tillbaka till oss. Vid retur ska originalförpackning användas för att ge skydd åt produkten. Varan ska vara komplett, vilket innebär att alla tillbehör, bruksanvisning m.m. ska finnas med i returen.

Återbetalning

En återbetalning sker alltid via en kreditnota. Detta sker normalt inom 14 arbetsdagar från det att vi har mottagit ett meddelande ifrån dig som kund, att vi har fått varan och godkänt returen.

 

Garanti och Reklamation

Garanti

Vi håller vad vi lovar! Kvalitet för oss innebär att du som kund aldrig ska behöva känna dig missnöjd. Du har alltid minst 7 års funktions- och materialgaranti på samtliga produkter. Garantin gäller funktionsfel och tillverkningsfel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid normalt slitage eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende.

I det fall du önskar reklamera din produkt ber vid dig kontakta oss snarast möjligt via reklamation@gerdmans.se och avgör om problemet omfattas av garantin. Om så är fallet kommer Gerdmans tillhandahålla reservdelar alternativt ersätta med en likadan eller likvärdig produkt eller häva köpet.

Reklamationer

Kontrollera alla produkter vid mottagandet med avseende på eventuella skador. Synliga transportskador måste anmärkas på fraktsedeln direkt vid mottagandet. Dolda transportskador (ej synliga på emballaget) anmäls inom 7 dagar till vår kundservice. Övriga reklamationer anmäls också direkt till vår kundservice.

 

GDPR

Gerdmans Inredningar AB gör sitt yttersta för att samla in så lite data som möjligt om dig. Information som vi behöver är följande för att kunna slutföra vårt åtagande mot dig som kund hos oss.

Här kommer en beskrivning över information som vi behöver.

Namn, adress, telefonnummer, mailadress. Den här datan är viktig för oss i flera avseenden bl.a. för att säkerställa att inga personer under 18 år handlar hos oss, men även för att vi ska kunna hjälpa dig med garantiärenden.

Det är Gerdmans Inredningar AB org.nr 556318-2632, 285 39 Markaryd som är personuppgiftsansvarig och behandlar personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen (1998:204) som ersätts av dataskyddsförordningen (GDPR 25:e maj 2018). Uppgifterna kan behandlas av oss eller någon av våra samarbetspartners. Vårt syfte är att fullgöra vårt åtagande mot dig som kund, eller att informera om erbjudanden. Vi kommer även att behandla uppgifterna för marknadsanalyser och kundanalyser för vår marknadsföring och affärsutveckling.

Genom att du accepterar våra villkor samtycker du till att blir kontaktad i marknadsföringssyfte. Vi kan komma att kontakta dig via post, SMS, mail eller på andra sätt. Gerdmans arbetar hårt för att ge dig som kund en bättre upplevelse av våra erbjudanden och produkter. Detta gör att vi använder flera kriterier för vår marknadsföring, som exempel kan nämnas inköp i en viss kanal, inköp av sortiment, inköpsstorlek, inköpsfrekvens. Våra kunduppgifter kommer även att kompletteras i syfte att erbjuda en så bra kundvård som möjligt. Du som kund har rätt att på begäran ta del av våra uppgifter om dig. Om vi skulle ha fel information eller sakna information så åligger det oss att rätta dessa.